1-555-645-324 Monday - Sunday 10:00 - 22:00

Guide: Problem Step Resolver

Lag god problembeskrivelse
Med Windows 7 kom det et program som skal hjelpe deg som bruker å fomulere et problem på datamaskinen enklere for supportpersonell.

Dette verktøyet heter Problem Step Resolver.

Dette verktøyet lar deg ta opptak av problemer som du kan få på din maskin, denne filen blir lagret som en ZIP fil og den kan du så sende til en kyndig som kan hjelpe deg med å løse problemet. I denne ZIP filene ligger det en MHTLM-fil som åpnes av supportpersonen du har kontaktet.

Vi tar her for oss et eksempel.

Første skritt er å starte programmet, dette gjøres ved å kjøre PSR.EXE fra startmenyen.

Helt til høyre har du en knapp for innstillninger i Problem Step Resolver.
Du kan her velge plassering av MHTML-filene som du sender fra deg, og du kan også velge å kjøre programmet med administratorrettigheter.

PSR.EXE tar bilder av skjermen din mens du jobber. Programmet tar i utgangspunktet 25 bilder, men dette kan endres i innstillingene

Når du har valgt mappe for filene du skal sende starter du registreringen. Maskinene begynner da å registrere alle hendelser som vises på skjermen.

Har du nettbank eller annen sensitiv informasjon fremme på skjermen er det anefalt å fjerne denne informasjonen, da det ikke er lurt å sende dette fra seg.

Du har også et valg om å legge til egne kommentarer mens registreringen kjører. Dette kan være behjelpelig for de som skal se på filene du sender dem

Når du har gjenskapt det du måtte ønske så stopper du registreringen. Hvis du ikke har valgt mappe for lagring av filene, får du nå spørsmål om hvor de skal lagres.

Etter dette er det tid for å sende filene til en datakyndig.

Hvordan ser resultatet ut?

Under ser du et eksempel på hvordan en MHTML-fil ser ut når den blir sendt til en datakyndig person. Vi har tatt utgangspunkt i en manglende driver for å illustrere hva som blir lagt til av bilder.

Noe av informasjonene er fjernet fra loggen.

Problemer
Forrige Neste
Problem 1: (01.12.2009 00:21:12) Dobbelt venstreklikk av bruker på Ukjent enhet (merk element) i Datamaskinbehandling
Forrige Neste
Problem 2: (01.12.2009 00:21:14) Venstreklikk av bruker på Driver (sidekategori) i Egenskaper for Ukjent enhet
Forrige Neste
Problem 3: (01.12.2009 00:21:16) Venstreklikk av bruker på Oppdater driver… (knapp) i Egenskaper for Ukjent enhet
Forrige Neste
Problem 4: (01.12.2009 00:21:18) Venstreklikk av bruker på Søk automatisk etter oppdatert driverprogramvare (knapp) i Oppdater driverprogramvare – Ukjent enhet
Forrige Neste
Problem 5: (01.12.2009 00:21:29) Venstreklikk av bruker på Lukk (knapp) i Oppdater driverprogramvare – J:
Forrige Neste
Problem 6: (01.12.2009 00:21:34) Venstreklikk av bruker på Lukk (knapp) i Egenskaper for J:
Tilleggsdetaljer

Under tilleggsdetaljer finner mottakeren tilleggsdetaljer som ble registrert, som kan bidra til å finne en løsning på problemet. Disse detaljene bidrar til nøyaktig identifisering av programmene og grensesnittene du brukte under registrering av problemene.

Denne delen kan inneholde tekst som er intern for programmer, som bare svært avanserte brukere eller programmerere vil forstå.

Se gjennom disse detaljene for å sjekke at de ikke inneholder informasjon du ikke vil at andre skal se.

Kilde: ITpro

Legg igjen en kommentar

Lukk meny
×

Handlekurv