Velvet Assassin

Vi tar ånd i Violette Summer. For øyeblikket ligger hun mørbanket i en sykehusseng, med morfinsprøytene strødd rundt seg. Høy som et hus, begynner hun å hallusinere om tidligere oppdrag. Vi følger Violette i hennes forsøk på å gå den tyske krigsmaskinen i næringa.

Historien er løst basert på den franske motstandskjemperen Violette Szabo. Så løst basert, at den faktisk ikke har noe med henne å gjøre – sett vekk ifra at hun deltok i motstandskampen.
Retrospektiv teknikk kan være morsomt nok, men passer definitivt ikke i alle sjangre. Selv om historien er gjennomsiktig, velger vi å gi spillet en sjanse. Mest fordi formålsløs jakt på tyske pansertropper, aldri går av moten.

Grafikk

Velvet Assassin er virkelig ikke noe å se til. Kort summert er det flere år siden slik grafikk ble trumfet. Karakterene er grovkornede og vegetasjonen minner om slike dekorative filt-trær, som smårollingene lager i barnehagen. To treemner av filt krysses, for å skape en imaginær 3D-effekt – dere skjønner tegninga.

Spillets mørkere områder krever enda mye arbeid, og selv om lys og lysbryting ikke er det verste vi har sett, har ikke tittelen vondt av noen måneder til på arbeidsbenken. Slik ståa er nå, oser det billig av Velvet Assassin. Spillet mangler det lille ekstra og gir et inntrykk av å være en gammel vin på nye flasker.

Klikk for større bildeKlikk for større bildeKlikk for større bilde

Lyd

Tyskerne snakker tysk! Det er langt ifra hverdagskost, ergo blir det en ekstra klapp på skuldra for den. På samme måte skal lydeffektene ha kudus. De er såpass beskrivende at vi fint kunne ha klart oss uten spillets mediokre grafikk. Å høre skjeggtustene skli langs kniveggen, etterfulgt av et kjøttfylt slash, er i overkant tilfredsstillende(!).

Musikken skal ha mye av æren for stemninga i Velvet Assassin. De mindre spenningsfylte øyeblikkene blir krydret av fransk visesang i beste grammofonstil. Der mer action er påkrevd får vi travlere stykker. I det store og hele er det lite å utsette på lydbildet.

Spillbarhet

Til å være snikmorder virker Violette Summer i overkant klønete. Hun fomler mye, og gjør ikke helt som hun får beskjed om. Selv om spillets pre-rendrede sekvenser er stilige å se på, skulle vi gjerne ønske at vi måtte jobbe litt mer for moroa. Å snike seg opp mot en hjernedød tysker, for så å trykke A, krever ikke så veldig mye av spilleren.

Apropos hjernedød
Spillets kunstige intelligens demonstrerer et helt nytt bunnivå i spill. Selv på ballhard vanskelighetsgrad, evner ikke fiendene å se deg i mørket. Dette gjør det for enkelt å drepe dem, noe som igjen tar mye av moroa ut av jakten.
Skulle du derimot bli oppdaget, er du virkelig ute og sykler. En skulle tro at Summer hadde prolaps i skytefingeren. Uansett hvor hardt, fort eller febrilsk du trykker, klarer hun kun å skyte med et sekunds intervall. Skytevåpen er kun en reserveløsning dersom kniven feiler…

Interaktiv?
Ser man vekk ifra enkle bevegelser, har ALT en egen knapp i Velvet Assassin. Selv ikke stigeklatring er overlatt til spilleren. Dette hører ikke hjemme i moderne spill. Slik var det før… For lenge siden… For veldig lenge siden… I dag forventer vi faktisk en viss form for interaktiv spillestil.

Når dette er sagt vil jeg skyte inn en funksjon som er rimelig stilig. Dere husker jeg fortalte om retrospektiv fortellerteknikk, altså at dama faktisk ligger i en sykeseng – langt unna tyske krigsområder?
Vel, underveis kan du samle opp morfinsprøyter. Ved å injisere disse, får Violette Summer i realiteten en morfinsprøyte på sykehuset (altså hun trykker selv på ”jeg vil ha morfin” knappen ved sykesenga). Med ett fryses alt i drømmen, foruten deg selv, og du får en overlegen fordel i kinkige situasjoner. Dette minner svært mye om bullet-time i Max Payne.

Antall morfinsprøyter, hvor god du er til å snike, eller hvor sterk du er avhenger av oppgraderinger du kan gjøre underveis. Du samler på diverse ”collectibles” som gir poeng. Avhengig av spillestil, kan du velge hva du vil oppgradere når poengene når en viss grense. En finurlig løsning som lar spilleren bestemme hvordan oppdragene skal gjennomføres…

Klikk for større bildeKlikk for større bildeKlikk for større bilde

Multiplayer

Spillet har ingen flerspillerdel.

Konklusjon

Karakter
3
Grafikk  
Lyd  
Spillbarhet  
Multiplayer  
Lesernes karakter
5.6   11 stemmer
Oppsummert
Positivt:
+ Godt lydbilde som setter stemning.
+ En og annen fiffig løsning
Negativt:
– DÅRLIG grafikk.
– Klønete gameplay.
– Uinspirerende historie.
– Latterlig A.I.
Er du en av dem som liker å få handlinga på samlebånd,vil du sannsynligvis digge Velvet Assassin. Ser du derimot med kritisk blikk på alle nye titler, kommer du trolig til å trekke samme slutning som meg; spillet holder ikke mål. Slunken grafikk, uinspirerende historie og dårlig A.I. er langt ifra hva vi forventer i 2009. Sett vekk ifra et par fiffige løsninger, er det kun lyden som trekker spillet i riktig retning. Klarer man å fortrenge de mange irritasjonsmomentene, lar det seg gjøre å få til noen timer underholdning. Dessverre er jeg ikke stor fan av å plage meg selv gjennom spill, og karakteren blir naturligvis deretter.

Kilde: ITpro

Legg igjen en kommentar

0